Please turn on JavaScript to make full use of this website. Or not. It's a free world.

Mobiel Scoren met Google AMP

Het project van Google om mobiele pagina’s zonder enige vertraging in te laden staat nog in de kinderschoenen maar begint vaart op te pakken. In Nederland zien we de eerste AMP pagina’s al in Google verschijnen. Regelmatig pakken ze hierbij de eerste of tweede positie in de mobiele zoekresultaten. Het inzetten van Google AMP is niet altijd even eenvoudig. Maar wat is Google AMP nu precies? En hoe kan jij het inzetten voor jouw website?

Google AMP is op dit moment goed in te zetten voor nieuwspagina’s, blogberichten en e-commerce pagina’s.

We kennen allemaal mobiele pagina’s die tergend langzaam laden. Soms zit je ellenlang te wachten voordat de content in beeld komt terwijl je alleen snel iets op wilt zoeken. Of schuift de content van een artikel alle kanten op terwijl jij deze al probeert te lezen. Volgens Google haakt 40 procent van alle gebruikers af als een mobiele pagina niet binnen drie seconden geladen is. Om aan de wensen van gebruikers toe te komen is het doel van Google dat die laadtijd simpelweg niet bestaat, en daar is Google AMP (Accelerated Mobile Pages) Project voor in leven geroepen.

Wat is een Accelerated Mobile Page?

Een Accelerated Mobile Page is een webpagina die volledig uitgekleed is en puur op de content gericht is. Doordat alleen content, zoals tekst, afbeeldingen en links, overblijft kan Google deze in zijn eigen servers cashen en razendsnel vertonen. Hierdoor laden pagina’s tot wel vier keer sneller in en nemen ze tot wel tien keer minder data in.

De Open Source AMP HTML taal is een beperkte variant van HTML met minder mogelijkheden om te garanderen dat pagina’s die hierin geschreven zijn beter presteren op mobiele apparaten. Een pagina die in AMP HTML geschreven is en voldoet aan Google’s eisen wordt voorzien van het AMP keurmerk. Dit keurmerk is zichtbaar als het in de zoekresultaten van Google verschijnt en garandeert dat de pagina razendsnel in zal laden.

Waarom gebruik maken van AMP?

Op dit moment biedt een AMP pagina twee duidelijke voordelen ten opzichte van normale mobiele pagina’s. Allereerst zal de pagina hoger scoren in Google voor gebruikers op mobiele apparaten. Dit komt allereerst doordat een verhaal kan verschijnen in de nieuwscarrousel die boven normale resultaten vertoond wordt, ten tweede geeft Google voorkeur aan AMP geoptimaliseerde pagina’s en geeft er de voorkeur aan in het samenstellen van zoekresultaten.

Het tweede voordeel is een verhoogde clickthrough rate. AMP geoptimaliseerde pagina’s hebben een zichtbaar icoontje bij de link in Google. Steeds meer gebruikers herkennen dit icoontje en geven de voorkeur aan pagina’s die deze “seal of approval” van Google gekregen hebben.

Deze twee verbeteringen lenen zich erg goed voor websites die geregeld blog- en nieuwsartikelen plaatsen. Het is een goede tool om snel te reageren en bezoekers die naar een populair topic zoeken op jouw website te krijgen. Voor e-commerce pagina’s levert het mogelijkheden om een minimalistisch overzicht van producten of een productpagina te vertonen, inclusief de optie om een product aan te passen als er verschillende kleuren zijn en om het toe te voegen aan het winkelwagentje.

Het is wel belangrijk dat het artikel links bevat naar meer informatie en idealiter de normale website. Dat om te voorkomen dat bezoekers niet alleen de pagina lezen en hem vervolgens weer verlaten.

Waarom (nog) geen gebruik maken van amp?

Er kleven (op het moment) een aantal nadelen aan AMP geoptimaliseerde pagina’s voor zakelijke websites. Allereerst biedt de minimalistische vormgeving van AMP pagina’s weinig mogelijkheden tot het uiten van een merkidentiteit. Zaken zoals een huisstijl moeten achterwege gelaten worden of tot een minimum beperkt worden.

Ten tweede kent AMP minder mogelijkheden tot conversies. Contactformulieren op pagina’s en dergelijke zijn geen opties. Er moet daarom altijd met links gewerkt worden. Dit betekent dat je de content niet moet richten op directe conversies. Wel zijn er mogelijkheden om gebruikers naar meer artikelen te leiden, of uiteindelijk naar een conversiepagina door het slim plaatsen van links.

Ten derde zal de bouncerate van AMP pagina’s hoog zijn terwijl de gemiddelde tijd op de pagina lang is. Gebruikers nemen de tijd om de pagina te lezen, maar verlaten deze daarna vaak weer. Dit is typisch gebruikersgedrag voor pagina’s die alleen verhalende content hebben.

Concluderend

Google AMP is op dit moment al goed in te zetten voor nieuwspagina’s en blogberichten. Er wordt dan een hogere positie behaald en de clickthrough ratio van organische bezoekers zal hoger zijn. Daarnaast zal Google in de toekomst meer belang aan AMP geoptimaliseerde pagina’s toekennen.

Wacht echter nog met het gebruiken van AMP geoptimaliseerde pagina’s als je geen gebruik maakt van een blog. Als je directe conversies wilt genereren of branding je hoofddoel is wacht dan ook nog even tot Google AMP verder is ontwikkeld.