Please turn on JavaScript to make full use of this website. Or not. It's a free world.

Vóór kinderen, tégen kanker

Jaarlijks krijgen circa 600 kinderen in Nederland kanker. Nog steeds overlijdt één op de vier kinderen aan deze ziekte. Daarom namen ouders en zorgprofessionals het initiatief voor één nationaal kinderoncologisch centrum: het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Een uniek Centrum waar de complexe zorg voor patiëntjes en research bij elkaar komt. Met als missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.


Uitdaging

Hoe laat je in je online platform zien dat zorgprofessionals en researchers zich elke dag gepassioneerd voor deze missie inzetten? Hoe vinden ouders en kinderen snel en eenvoudig hun weg naar praktische informatie, hun behandelaars, en het zorgaanbod? En hoe bieden we de meer dan twintig researchgroepen een platform om hun baanbrekende onderzoek internationaal voor het voetlicht te brengen?


Aanpak

Op zoek naar deze antwoorden gingen onze strategen en designers aan het werk met de verschillende afdelingen van het Máxima. In intensieve sessies met stakeholders van Communicatie, Fondsenwerving, Zorg, Research, en Academy hebben we de user stories in kaart gebracht en daarmee het concept ontwikkeld. Om de gebruiksvriendelijkheid vanuit het perspectief van patiënt en ouders te borgen hebben we onze ideeën getoetst met de cliëntenraad. Als (ex-)patiënt of ouder van een (ex-)patiënt zijn zij tenslotte ervaringsdeskundigen.

Resultaat

Het nieuwe prinsesmaximacentrum.nl straalt in alles de missie van het centrum uit. De tijdlijn met nieuws en events vanuit alle geledingen binnen het centrum laat zien dat er continu van alles gebeurt op het gebied van zorg, research, opleiding en fondsenwerving. Directe ingangen en een goede zoekfunctie leiden de verschillende doelgroepen snel naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn.

Tijdlijn

De achterliggende multisite oplossing geeft de verschillende afdelingen de ruimte om hun eigen site vorm te geven en te beheren, met zowel specifieke als gezamenlijke functionaliteiten. Aan de voorkant is er een eenduidige beleving en merk je als bezoeker niets van de verschillende sites. Je kunt eenvoudig switchen tussen de ‘werelden’ van het Máxima, ieder in een eigen kleur. Het platform is tweetalig, waarbij Research - vanwege de internationale focus - heeft gekozen voor een primair Engelstalige benadering.

Afdeling

Fondsenwerving is een belangrijk onderdeel voor het Máxima. Voor alle extra voorzieningen tijdens en na de periode van ziekte is namelijk veel financiering nodig. De Prinses Máxima Centrum Foundation werft deze fondsen en is eveneens onderdeel van het multisite platform. Via de site biedt de Foundation particulieren en bedrijven verschillende manieren om mee te helpen kinderkanker te genezen, onder andere via een online donatiemodule.


De missie, het enthousiasme en de passie van de mensen van het Máxima is inspirerend. We hebben dan ook veel zin om het platform samen verder te optimaliseren en te ontwikkelen.

Tablet
bezoek website