Bitfactory voor de klas

Om later invloed uit te oefenen op de wereld waarin we leven, heb je digitale vaardigheden hard nodig. Met het vak coderen groei je uit tot een echte wereldburger, die zijn of haar stempel drukt op de wereld en die steeds een beetje beter probeert te maken.

 

Op basis van deze filosofie heeft initiatiefnemer Luc van Leeuwe Codasium in het leven geroepen. Een initiatief waar middelbare scholieren leren programmeren op basis van voorbeelden uit het bedrijfsleven. Bitfactory is onderdeel van de pilot op het Lyceum Kralingen.

‘Het is leuk om te zien hoe enthousiast de leerlingen van start gaan. Waar wij vaak aan mogelijke valkuilen denken, gaan zij meteen volop aan de slag. Ook al begrijpen ze misschien nog niet helemaal hoe iets in zijn werk gaat. Iets maken? Doen!’ - Jop Mesman, developer Bitfactory

Je kan niet vroeg genoeg beginnen...

Digitalisering van producten en processen is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven en in ons dagelijks leven. Toch sluit het onderwijs op middelbare scholen vaak nog niet goed aan op onze digitale wereld. Het Lyceum Kralingen wil daar verandering in brengen. Programmeerdenken vinden zij een belangrijke vaardigheid die zo vroeg mogelijk moet worden aangeleerd, het liefst al op de basisschool. Met Codasium kunnen leerlingen al vroeg met echte praktijkcases aan de slag gaan.

En daar komt Bitfactory aan te pas. We werken samen met Lyceum Kralingen om de developers van de toekomst te laten zien hoe het er in het bedrijfsleven aan toe gaat. Bovendien werkt het extra motiverend om opdrachten uit te voeren op basis van echte praktijkcases. Maar nog belangrijker; methodieken en lesmateriaal innoveren langzaam, waardoor je in onze veranderende wereld al snel achter de feiten aanloopt. Als software development bureau zijn wij continu bezig met innovatie op het gebied van techniek, codetaal en processen. Daardoor bieden wij relevantere leerdoelen en technieken, terwijl de docent het pedagogische element bewaakt.

Aan de slag

Eind januari hebben Bitfactory collega’s Jop, Shailin en Timon een introductieles verzorgd en de jonge coders een briefing voor de opdracht gegeven. Voor de uitvoering daarvan gaan de leerlingen – net als bij Bitfactory – gebruikmaken van de agile Scrum methodiek, inclusief bijbehorende documenten en rituelen zoals backlog, sprintplanning, daily stand-up en retro. Bitfactory treedt op als product owner en beoordeelt het uiteindelijke resultaat.

De opdracht? Zorg dat kinderen in de wachtkamer van de kinderafdeling van een ziekenhuis zich meer op hun gemak voelen én de wachttijd 'sneller' gaat. De komende weken bouwen de leerlingen een digitaal platform waarop kinderen in de wachtkamer een spel kunnen spelen. De jonge programmeurs worden onder andere beoordeeld op het criterium dat de spellen zowel leuk als leerzaam moeten zijn!

Eind mei is de opdracht afgerond en worden de resultaten aan ons gepresenteerd. We kunnen niet wachten!

Ook grootse online plannen?

Kom eens langs om kennis te maken

Contact