Toonaangevend schoenenmerk floreert met nieuw
e-commerce platform

Blackstone Footwear

Een krachtige e-commerce omgeving met Shopware en Pimcore

Uitdaging

Schoenenmerk Blackstone is een toonaangevende speler in de fashion industrie. De voormalige webshop deed aan die positie geen recht. Bovendien was de commerce engine verouderd en log. De wens van het bedrijf was om de leidende positie in schoenenmode stevig neer te zetten vanuit de eigen merkwaarden, met daarnaast een krachtige webshop voor verkoop van het gehele assortiment.

Een echte thuisbasis, waar merkfans terechtkunnen voor bijzondere collecties en het verhaal achter het merk tot leven komt. Tegelijkertijd moest de performance van de shop drastisch worden verbeterd. Ook ging het bedrijf over op een nieuw ERP en was er de wens om alle data goed in te richten met behulp van een PIM-systeem: Pimcore. Het platform moest klaargemaakt worden voor toekomstige ontwikkelingen waarin personalisatie en aansluiting op krachtige marketingtools een grote rol speelt.

 

Resultaat

De nieuwe commerce omgeving ondersteunt de legacy van Blackstone Footwear als eigentijds familiebedrijf met hoogwaardige producten.

Als technische basis werd een combinatie van Shopware en Pimcore gebruikt. Dit biedt een ongekende winkelervaring én optimale verwerking van grote aantallen producten met veel varianten. Met Squeezely als personalisatie tool maken we de ervaring voor gebruikers zo aangenaam en gepersonaliseerd mogelijk. De koppeling met marketplaces loopt via ChannelEngine.

Met dit e-commerce platform kan Blackstone op volle kracht de toekomst tegemoet, om klanten nog steviger aan zich te binden via de eigen communicatiestromen en volledige regie te houden over de online branding. Het achterliggende ERP, gekoppeld aan de Pimcore database, verwerkt (internationale) orders realtime waardoor voorraden en prijsinformatie altijd up-to-date zijn.

Design system als onbetwiste basis

Een onderscheidend modemerk herkent zich niet in een standaard template. Daarom hebben we voor Blackstone custom contentblokken ontworpen waarin de merkboodschap kan worden overgedragen. De pagina’s zijn geheel naar wens in te delen. Deze opzet laat de gebruiker intuïtief navigeren tussen de verschillende modellen, wat een prettige shoppingervaring creëert. De afwisselende layout is verrassend en ultiem beheerbaar, passend bij de inhoudelijke eisen van het content- & marketingteam. Door het design vast te leggen in een design system worden de brand values geborgd en is er voldoende flexibiliteit voor creatieve ontwerpen bij toekomstige doorontwikkeling.

BS-split-phone
Screenshot van de Blackstone website op een iPad
Foto van Blackstone

E-commerce power op de groei

Het voormalige platform liep tegen zijn grenzen aan en was niet meer toereikend voor de e-commerce ambities van het bedrijf. Door samen met Bitfactory te kiezen voor de ijzersterke combinatie van Shopware en Pimcore heeft Blackstone de tools in handen gekregen om én belevingspagina’s te creeëren met waardevolle content, én een immersive shoppingervaring neer te zetten. Deze e-commerce strategie biedt alles wat een succesvol online brand nodig heeft in de digitale wereld van vandaag, waar verwachtingen van gebruikers, trends, technologie en marktfactoren razendsnel veranderen.

Technologie en architectuur

Het nieuwe platform biedt een duurzame en schaalbare infrastructuur, met ruimte voor gepersonaliseerde aanbiedingen, content en marketingservices. De oplossing is gemaakt om naadloos mee te groeien met toekomstige wensen en functionaliteiten. Door Pimcore en Shopware te integreren met het nieuwe ERP heeft Blackstone een robuuste technische backbone in handen voor doorontwikkeling van het volledige ecosysteem.

Geïntegreerde retourmodule voor nog meer service en gemak

Retouren in e-commerce zijn een gegeven. Om deze zo efficiënt en klantvriendelijk mogelijk af te handelen, hebben we samen met Blackstone goed gekeken naar het logistieke proces en de operationele software daarop aangepast. Speciaal voor de retouren hebben we een nieuwe interface ontwikkeld, gekoppeld aan Pimcore. Deze interface stelt medewerkers in staat om met een handscanner retourproducten efficiënt te controleren en direct administratief te verwerken, inclusief terugbetaling aan de klant.

 

De werkwijze:

  • De klant meldt de retour aan via Sendcloud. De bestellingen worden herkend door de barcode van het verzendlabel (DHL of PostNL).
  • Door de schoenendoos te scannen wordt de retourzending gekoppeld aan de juiste order in Shopware en gecontroleerd.
  • Na akkoord wordt de terugbetaling aan de klant automatisch verwerkt via payment service provider Adyen.
  • De orderstatus wordt direct bijgewerkt en gecorrigeerd in Shopware en in het ERP van Blackstone (Dynamics 365 Business Central).

Dit proces voor het afhandelen van retouren betekent een enorme reductie van handmatige werkzaamheden én een soepel en betrouwbaar retourproces.

jurgen blackstone
Interface scherm met alle retouren van Blackstone (concept beeld)
Foto van Blackstone met laarzen
Ja, ik wil graag meer weten over een sessie voor mijn organisatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
Privacy*
Als je dit formulier wil verzenden, moet je onze Privacyverklaring accepteren
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.