Innovatie in vlootbeheer: de kracht van een klantportaal
Fraikin
Klantportaal verhoogt efficiency en klanttevredenheid
Uitdaging
Al meer dan 80 jaar ondersteunt Fraikin bedrijven van elke omvang en uit alle industrieën met full-service operational leasing en verhuuroplossingen. Fraikin onderscheidt zich door een uitgebreide dienstverlening die verder gaat dan traditioneel fleet management, met een aanwezigheid in 10 landen en een vloot van meer dan 60.000 voertuigen.
Als Europese marktleider in commerciële voertuigoplossingen streeft Fraikin continu naar innovatie en de hoogste klanttevredenheid. Om deze visie kracht bij te zetten was er behoefte aan een innovatief selfservice portal voor de klanten van Fraikin, met efficiënte dataverzameling via de telematica van de voertuigen. Dit om de onderhoudsbeurten van het internationale wagenpark nog efficiënter in te plannen en no-shows bij geplande afspraken tegen te gaan. Naast de ontwikkeling van een compleet klantportaal waren de internationale uitrol en draagvlak van stakeholders een belangrijke uitdaging.
Resultaat
Samen met Bitfactory heeft Fraikin het NeXa portal ontwikkeld, een revolutionair portal dat is geïntegreerd met de telematica-systemen van de voertuigen. Dit zorgt voor een real-time update en stelt fleet managers in staat om een volledig en actueel overzicht te hebben van hun vloot. Met NeXa kunnen gebruikers direct toegang krijgen tot cruciale gegevens zoals kilometerstanden, energieverbruik en emissies. Deze integratie maakt proactief voertuigbeheer mogelijk, met geautomatiseerde service checks en onderhoudsmeldingen. Is een voertuig toe aan een servicebeurt? Dan wordt er een uitnodiging verzonden via het NeXa portal, waardoor klanten van Fraikin niet alleen tijd besparen, maar ook een ongekende transparantie en controle over hun voertuigen ervaren.
Door een reeks kwalitatieve gebruikersonderzoeken in te plannen met de diverse internationale vestigingen, konden het concept en ontwerp van het NeXa portal vroegtijdig worden gevalideerd en verfijnd. De hoogwaardige technische ontwikkeling met gestructureerde werkwijze in sprints heeft geleid tot het multifunctionele portal dat er nu staat.
Connector in de operatie
NeXa is een belangrijke connector in de operatie van het lease- en verhuur ecosysteem en biedt tools voor zowel de dienstverlener als de chauffeurs. De functionaliteiten verbeteren niet alleen de workflow, maar maken ook de weg vrij voor AI-gestuurde functies, die ongeëvenaarde inzichten bieden, beter onderhoud en beschikbaarheid van voertuigen garanderen en de klantenservice-ervaring aanzienlijk verbeteren.