E-commerce power voor een schonere wereld

Marcel’s Green Soap

Duurzame koploper kiest groeimodel met Shopify

Uitdaging

Met schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten vol natuurlijke ingrediënten lanceerde Marcel Belt in 2016 zijn duurzame merk Marcel’s Green Soap. Marcel beloofde zijn drie dochters een schonere wereld door producten te ontwikkelen die lief zijn voor de planeet. Inmiddels zijn de vrolijke zeepflacons niet meer weg te denken uit de schappen van grote retailers. Ook horeca en bedrijfsleven hebben de heerlijk geurende reinigers ontdekt. De online verkoop bleef na de beginjaren echter steken.

Beperkt door een ‘onze-size-fits-all’ leverancier had het bedrijf te weinig groeimogelijkheden om vooruitstrevende keuzes te maken in bijvoorbeeld de inzet van analytics, het benaderen van individuele consumenten en de introductie van innovatieve e-commerce tools. Ook de gebruikerservaring bleef achter bij de doelstellingen van dit ambitieuze merk. Met het oog op de online groei binnen de fmcg-categorie was Marcel’s Green Soap klaar voor de volgende stap: een nieuw, multifunctioneel e-commerce platform.

 

Resultaat:

Na een grondige Discover-fase met designtraject – gericht op het vergroten van de beleving voor de bezoeker – viel de keuze op Shopify als nieuwe e-commerce engine. De technische strategie van Bitfactory richtte zich op de volledige business case van het bedrijf om een goed advies uit te kunnen brengen over de opties binnen Shopify, zoals voorwaarden voor payments en aanvullende plug-ins. Het resultaat is een krachtige shopping-omgeving met beproefde checkout, waarbij de organisatie alle mogelijkheden heeft om aan de knoppen te draaien.

Naast de nieuwe e-commerce omgeving, met een variant voor zowel B2C- als B2B-klanten, is de heritage van het merk heel belangrijk. Dit wordt uitgedragen via belevingspagina’s en een complete kennisbank. Het gehele assortiment is eenvoudig online te bestellen, waarbij de productdetails en geuren op de pagina’s tot leven komen. Marcel’s Green Soap heeft met de transitie naar Shopify alle tools in handen om te groeien, het digitale aanbod verder te personaliseren en zakelijke en internationale markten optimaal te bedienen.

Volledige vrijheid over productinformatie en content

Marcel’s Green Soap wilde de nieuwe e-commerce omgeving benutten om – naast een next level shop – een centraal beheerd PIM op te zetten. Shopify biedt een gebruiksvriendelijk cms waarin producten en content dynamisch te beheren zijn. Zo heeft het marketingteam volledige vrijheid over de inhoud van de site en shop en is er één basis voor alle commerciële digitale activiteiten van het merk. Het designsystem dat door Bitfactory is ontworpen en geïmplementeerd in templates voor talloze pagina’s maakt het eenvoudig om de karakteristieke branding door te zetten, op een afwisselende manier. Kleuren, geuren, mascottes en productgroepen zijn ingenieus aan elkaar verbonden. En het mooie is: alle productdata is zelfstandig op te zetten en te actualiseren.

Flesjes zeep van marcel's Green Soap

Slimme tools om conversie te verhogen

Voor een korte time-to-market – in enkele maanden is de nieuwe shop ontwikkeld – starten we elk nieuw project met een scherp gedefinieerd MVP. Als de basis eenmaal staat is er voldoende visie en ruimte om de functionaliteiten uit te breiden. Dat kan door middel van maatwerk; maar ook door handige plug-ins te kiezen die de conversie verhogen. Shopify biedt automatische workflows en tools voor het opvolgen van verlaten winkelmandjes bijvoorbeeld. De weg ligt open voor Marcel’s Green Soap om de software in de toekomst aan te sluiten op nog meer marketingtools, voor personalisatie van het aanbod en verrijking van de communicatie richting klanten.

MSG Split chart

Toekomstbestendige implementatie

Naast slimme marketingtools en automatisering van de workflows hebben we ook goed gekeken naar een toekomstbestendig platform, dat mee kan groeien met de ambities van het bedrijf. Marcel’s Green Soap heeft grote plannen op het gebied van loyalty en productpersonalisatie, om klanten blijvend aan zich te binden. Het bedrijf heeft nu een krachtige basis om daarmee aan de slag te gaan. Interne processen zoals finance, klantenservice en fullfillment zijn eveneens gekoppeld aan alle aspecten van het e-commerce platform en daarmee zijn ook die afdelingen voorbereid op flinke groei.

Marcel’s Green Soap Shopify App Store
Marcel's green soap op een wasbak

Innovatief selfservice B2B-portal

Voor de zakelijke fmcg-markt is een Shopify B2B-portal ontwikkeld, om specifieke features te introduceren die noodzakelijk zijn voor het ontzorgen van professionele klanten. Denk aan prijzen zonder btw, grotere volumes per product, afrekenen op factuurbasis en een afgeschermde accountomgeving, om heel gerichte zakelijke voordelen te kunnen bieden. Groeien in een B2B-setting is het doel, maar wel op hoog niveau: de omgeving kent alle gemakken die we als consument ook verwachten van een e-commerce platform.

MSG Split ipad 2
Ja, ik wil graag meer weten over een sessie voor mijn organisatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Privacy*
Als je dit formulier wil verzenden, moet je onze Privacyverklaring accepteren
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.