E-commerce power voor een schonere wereld
Marcel’s Green Soap
Duurzame koploper kiest groeimodel met Shopify
Uitdaging
Met schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten vol natuurlijke ingrediënten lanceerde Marcel Belt in 2016 zijn duurzame merk Marcel’s Green Soap. Marcel beloofde zijn drie dochters een schonere wereld door producten te ontwikkelen die lief zijn voor de planeet. Inmiddels zijn de vrolijke zeepflacons niet meer weg te denken uit de schappen van grote retailers. Ook horeca en bedrijfsleven hebben de heerlijk geurende reinigers ontdekt. De online verkoop bleef na de beginjaren echter steken.
Beperkt door een ‘onze-size-fits-all’ leverancier had het bedrijf te weinig groeimogelijkheden om vooruitstrevende keuzes te maken in bijvoorbeeld de inzet van analytics, het benaderen van individuele consumenten en de introductie van innovatieve e-commerce tools. Ook de gebruikerservaring bleef achter bij de doelstellingen van dit ambitieuze merk. Met het oog op de online groei binnen de fmcg-categorie was Marcel’s Green Soap klaar voor de volgende stap: een nieuw, multifunctioneel e-commerce platform.
Resultaat:
Na een grondige Discover-fase met designtraject – gericht op het vergroten van de beleving voor de bezoeker – viel de keuze op Shopify als nieuwe e-commerce engine. De technische strategie van Bitfactory richtte zich op de volledige business case van het bedrijf om een goed advies uit te kunnen brengen over de opties binnen Shopify, zoals voorwaarden voor payments en aanvullende plug-ins. Het resultaat is een krachtige shopping-omgeving met beproefde checkout, waarbij de organisatie alle mogelijkheden heeft om aan de knoppen te draaien.
Naast de nieuwe e-commerce omgeving, met een variant voor zowel B2C- als B2B-klanten, is de heritage van het merk heel belangrijk. Dit wordt uitgedragen via belevingspagina’s en een complete kennisbank. Het gehele assortiment is eenvoudig online te bestellen, waarbij de productdetails en geuren op de pagina’s tot leven komen. Marcel’s Green Soap heeft met de transitie naar Shopify alle tools in handen om te groeien, het digitale aanbod verder te personaliseren en zakelijke en internationale markten optimaal te bedienen.
Volledige vrijheid over productinformatie en content
Marcel’s Green Soap wilde de nieuwe e-commerce omgeving benutten om – naast een next level shop – een centraal beheerd PIM op te zetten. Shopify biedt een gebruiksvriendelijk cms waarin producten en content dynamisch te beheren zijn. Zo heeft het marketingteam volledige vrijheid over de inhoud van de site en shop en is er één basis voor alle commerciële digitale activiteiten van het merk. Het designsystem dat door Bitfactory is ontworpen en geïmplementeerd in templates voor talloze pagina’s maakt het eenvoudig om de karakteristieke branding door te zetten, op een afwisselende manier. Kleuren, geuren, mascottes en productgroepen zijn ingenieus aan elkaar verbonden. En het mooie is: alle productdata is zelfstandig op te zetten en te actualiseren.