Communicatie en fondsenwerving vanuit één platform
Prinses Màxima Centrum
Meertalig multisite platform voor vooruitstrevend ziekenhuis
Uitdaging
Jaarlijks krijgen circa 600 kinderen in Nederland kanker. Nog steeds overlijdt één op de vier kinderen als gevolg van deze ziekte. Daarom namen ouders en zorgprofessionals het initiatief voor een nationaal kinderoncologisch centrum: het Prinses Máxima Centrum. Een unieke plek waar de complexe zorg voor patiëntjes wordt gecombineerd met research. De missie: ieder kind met kanker genezen, met optimale kwaliteit van leven.
Het Prinses Máxima Centrum had behoefte aan een digitaal platform om te laten zien wat zorgprofessionals en researchers elke dag doen om deze missie te bereiken. Hoe vinden ouders en kinderen snel en eenvoudig hun weg naar praktische informatie, hun behandelaars en het zorgaanbod? En hoe kunnen de 36 researchgroepen een platform krijgen om hun baanbrekende onderzoek internationaal te presenteren?
Resultaat
De strategen en designers van Bitfactory gingen aan de slag met de verschillende stakeholders van het Máxima. In intensieve sessies met de onderdelen Communicatie, Fondsenwerving, Zorg, Research en Academy hebben we de user stories in kaart gebracht en daarmee het concept ontwikkeld. Om de gebruiksvriendelijkheid vanuit het perspectief van patiënt en ouders te borgen hebben we onze ideeën getoetst bij de cliëntenraad. Als (ex-)patiënt of ouder van een (ex-)patiënt zijn zij tenslotte ervaringsdeskundigen.
Het ontwikkelde platform straalt in alles de missie van het centrum uit. De tijdlijn met nieuws en events vanuit alle geledingen binnen de organisatie laat zien dat er continu activiteit is op het gebied van zorg, research, opleiding en fondsenwerving. Heldere navigatie en een goede zoekfunctie leiden de verschillende doelgroepen snel naar de juiste informatie. Het enthousiasme van de mensen van het Máxima is inspirerend. We ondersteunen het platform dan ook met veel liefde in haar verdere groei, met optimalisatie, onderhoud en doorontwikkeling.
Eigenheid en diversiteit in vormgeving en functionaliteiten
De multisite oplossing geeft de verschillende organisatieonderdelen de ruimte om hun eigen site vorm te geven en te beheren, met zowel specifieke als gezamenlijke functionaliteiten. Aan de voorkant is er een eenduidige beleving en merk je als bezoeker niets van de verschillende sites. Je kunt eenvoudig switchen tussen de ‘werelden’ van het Máxima, ieder in een eigen kleur. Het platform is tweetalig, waarbij Research – vanwege de internationale focus – heeft gekozen voor een primair Engelstalige benadering.