Digitaal meegroeien met explosief chocomerk
Tony’s Chocolonely
Innovatief e-commerce platform voor meer impact
Uitdaging
Al vanaf de start in 2003 heeft Tony’s Chocolonely de missie om chocolade 100% slaafvrij te maken. In 2016 had Tony’s ruim 12% van de Nederlandse chocomarkt in handen en sindsdien is het merk exponentieel gegroeid. Die groei – ook internationaal – is nodig om de ambities waar te maken. En dus is het online platform van levensbelang om de boodschap uit te dragen.
Naast de ideologische uitgangspunten streeft het bedrijf naar commercieel succes, met een digitaal verkoopkanaal dat de merkwaarden ondersteunt en de doelen dichterbij brengt. De opdracht van Bitfactory: laat Tony’s Chocolonely bewegen van ‘digital at the sideline’ naar ‘digital at the core’, met de gepassioneerde chocoladefans van het merk als uitgangspunt. Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee, aangezien Tony’s Chocolonely aanvankelijk werkte in een versnipperd landschap van verschillende digitale platformen.
Resultaat
Bitfactory ging aan de slag met de digitalisering van Tony’s Chocolonely. Dat raakte niet alleen de sites en shops, maar wij ontwikkelden tevens de Tony’s wikkelcreator. Een configuratie tool waarmee iedereen de wikkel van de chocolade geheel naar zijn eigen idee kan vormgeven. Uiteraard zijn alle services van het nieuwe (choco)platform volledig geïntegreerd in het bestaande applicatielandschap van Tony’s.
Het succes van Tony’s Chocolonely is mede te danken aan de eigenzinnige ondernemersvisie en marketing. Bij de keuze van het technische platform is goed gelet op de fit met deze atypische marktspeler. Vanwege dit DNA en de harde groei van Tony’s is de mate van flexibiliteit van de techniek cruciaal geweest voor het succes.
Alle ontwikkelingen hebben gezorgd voor een eindeloze reeks mijlpalen, waar Bitfactory erg trots op is. En zolang de digitale ambities van Tony’s blijven groeien, groeien wij met hen mee.
Innovatieve 3D-wikkelcreator
Personalisatie bleek de gouden greep voor Tony’s Chocolonely: de markt van custom repen heeft verreweg het grootste online verkoopaandeel binnen het productaanbod. Andere merken nemen dit innovatieve idee graag over. Met de digitale wikkelcreator maak je in een handomdraai een eigen ontwerp voor je reep. Deze tool is ontwikkeld om de missie van Tony’s Chocolonely nog dichter bij de gebruiker te brengen. Zowel voor consumenten die in oplage 1 bestellen, als voor zakelijke klanten die met grote aantallen hun branding onderstrepen.
De wikkelcreator blijft evolueren: de recente 3D-weergave van de reep maakt het ontwerpproces nog aangenamer en intuïtiever. Je kunt het product van alle kanten bekijken en direct voorzien van kleuren, teksten, stickers en afbeeldingen.