Digitaal meegroeien met explosief chocomerk

Tony’s Chocolonely

Innovatief e-commerce platform voor meer impact

Uitdaging

Al vanaf de start in 2003 heeft Tony’s Chocolonely de missie om chocolade 100% slaafvrij te maken. In 2016 had Tony’s ruim 12% van de Nederlandse chocomarkt in handen en sindsdien is het merk exponentieel gegroeid. Die groei – ook internationaal – is nodig om de ambities waar te maken. En dus is het online platform van levensbelang om de boodschap uit te dragen.

Naast de ideologische uitgangspunten streeft het bedrijf naar commercieel succes, met een digitaal verkoopkanaal dat de merkwaarden ondersteunt en de doelen dichterbij brengt. De opdracht van Bitfactory: laat Tony’s Chocolonely bewegen van ‘digital at the sideline’ naar ‘digital at the core’, met de gepassioneerde chocoladefans van het merk als uitgangspunt. Dit bracht een aantal uitdagingen met zich mee, aangezien Tony’s Chocolonely aanvankelijk werkte in een versnipperd landschap van verschillende digitale platformen.

 

Resultaat

Bitfactory ging aan de slag met de digitalisering van Tony’s Chocolonely. Dat raakte niet alleen de sites en shops, maar wij ontwikkelden tevens de Tony’s wikkelcreator. Een configuratie tool waarmee iedereen de wikkel van de chocolade geheel naar zijn eigen idee kan vormgeven. Uiteraard zijn alle services van het nieuwe (choco)platform volledig geïntegreerd in het bestaande applicatielandschap van Tony’s.

Het succes van Tony’s Chocolonely is mede te danken aan de eigenzinnige ondernemersvisie en marketing. Bij de keuze van het technische platform is goed gelet op de fit met deze atypische marktspeler. Vanwege dit DNA en de harde groei van Tony’s is de mate van flexibiliteit van de techniek cruciaal geweest voor het succes.

Alle ontwikkelingen hebben gezorgd voor een eindeloze reeks mijlpalen, waar Bitfactory erg trots op is. En zolang de digitale ambities van Tony’s blijven groeien, groeien wij met hen mee.

Innovatieve 3D-wikkelcreator

Personalisatie bleek de gouden greep voor Tony’s Chocolonely: de markt van custom repen heeft verreweg het grootste online verkoopaandeel binnen het productaanbod. Andere merken nemen dit innovatieve idee graag over. Met de digitale wikkelcreator maak je in een handomdraai een eigen ontwerp voor je reep. Deze tool is ontwikkeld om de missie van Tony’s Chocolonely nog dichter bij de gebruiker te brengen. Zowel voor consumenten die in oplage 1 bestellen, als voor zakelijke klanten die met grote aantallen hun branding onderstrepen.

 

De wikkelcreator blijft evolueren: de recente 3D-weergave van de reep maakt het ontwerpproces nog aangenamer en intuïtiever. Je kunt het product van alle kanten bekijken en direct voorzien van kleuren, teksten, stickers en afbeeldingen.

Chocoreep bij beurs van berlage in amsterdam

In 3 maanden live met chocoplatform

Voor het wereldwijde multisite-platform met sites, shops en een wikkelcreator is gekozen voor het Laravel framework, uitgebreid met typische Tony’s modules. In slechts 3 maanden heeft het team het complete chocoplatform uit de grond gestampt. Opschalen en aanpassen kan snel en gemakkelijk; dit is dan ook veel gebeurd door de jaren heen. Van het gepersonaliseerde ontwerp met de 3D-wikkelcreator tot aan het customizen van de smaak – en de communicatie met de winkel in Amsterdam, waar de gepersonaliseerde reep direct kan worden opgehaald.

Tonys Split Bar
Tablet met de chocoshop van Tony's Chocolonely
Bitfactory is absoluut medeverantwoordelijk voor het online succes van Tony’s Chocolonely. De extra stappen die Bitfactory zet worden door ons enorm gewaardeerd. De wil om met elkaar te slagen is er, dat is heel belangrijk.

Chiel Versteeg

 /  

Digital Marketeer bij Tony’s Chocolonely

Succes maken we samen

Teamwork makes the dream work! En dat geldt zeker voor het hechte samenwerkingsverband tussen Bitfactory en Tony’s Chocolonely. Het development team staat voortdurend paraat om innovaties, nieuwe ideeën, updates en bugfixes door te voeren. Door een vast en regelmatig sprintritme vinden we met elkaar de juiste workflow en worden de belangrijkste wensen van het board het eerst opgepakt. Zo weten we wanneer we gas moeten geven en naar mijlpalen toe kunnen werken. Daarbij zijn een MVP-mindset en agile werken belangrijk om structureel te groeien. Juist door concrete, kleinere stappen te zetten, ga je sneller vooruit. Bitfactory heeft Tony’s Chocolonely geholpen om de MVP-gedachte binnen de organisatie te omarmen.

Tonys Split Team

Key facts & figures

cached

Binding met chocofans

expand_more

Klein begonnen, maar inmiddels is Tony’s Chocolonely een organisatie met meer dan 250 werknemers. Een belangrijk onderdeel van de succesformule is de grote online en offline betrokkenheid van chocofans, waarvoor op de website talloze digitale goodies te vinden zijn. 

add_shopping_cart

Wereldwijde
groei

expand_more

Tony’s Chocolonely is een ware chocogigant in zowel binnen- als buitenland. De e-commerce omgeving is daarop toegerust, door het multisite-principe met 13 landen, talen en valuta – beheerd vanuit dezelfde technische infrastructuur, met gelokaliseerde content. 

signal_cellular_alt

Hogere online
omzet

expand_more

Het nieuwe chocoplatform met wikkelcreator heeft gezorgd voor een flinke toename in de online omzet. De conversie in de shop is een stuk hoger dan de gemiddelde 3% in de fmcg-sector. Een resultaat om trots op te zijn.

Ja, ik wil graag meer weten over een sessie voor mijn organisatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Privacy*
Als je dit formulier wil verzenden, moet je onze Privacyverklaring accepteren
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.