Van versnipperde data naar een centraal PIM-systeem: groeien doe je met Pimcore
Van der Logt group

Over Van der Logt group
Wat begon als een eenmanszaak, groeide in ruim 20 jaar uit tot een groep van bedrijven. Maar waar de organisatie groeide, ontwikkelde het interne verkoopproces niet mee. De losse bestanden en afzonderlijke databases: het werkte — tot op zekere hoogte — maar begon te knellen. De versnippering van data stond efficiënt werken in de weg en was foutgevoelig. Er was behoefte aan een schaalbare, geautomatiseerde oplossing die structuur en grip op alle productinformatie zou brengen. Samen ontwikkelden we in Pimcore één centraal PIM-systeem: voor alle bedrijven binnen de groep én hun klanten. Een stevige en betrouwbare digitale basis voor de volgende fase van hun groei.
Deze groothandel voor gebruiks- en verbruiksartikelen is begonnen als eenmanszaak met de verkoop van kassarollen. Inmiddels is Van der Logt Group met haar bedrijven uitgegroeid tot een internationaal vertrouwd adres voor importeurs, distributeurs, wederverkopers en groothandelaren. De 60 medewerkers streven ernaar de beste deals aan te bieden op basis van prijs, kwaliteit en service en leveren hun duizenden producten aan een groot deel van de Europese topbedrijven.
Eén betrouwbaar PIM-systeem: data-integriteit voor betrouwbare en efficiënte verkoopprocessen
“We willen één waarheid. Een systeem dat data-integriteit garandeert voor alle bedrijven binnen onze groep. Onze datastromen waren versnipperd; we werkten met losse Excelbestanden en databases. Dat maakte onze processen onbetrouwbaar en lastig schaalbaar. We hadden behoefte aan een PIM-systeem dat onze data centraliseert én naadloos integreert met onze CRM-, ERP- en webshopsystemen. Pimcore bleek precies te bieden wat we nodig hadden — en Bitfactory kon dit voor ons realiseren”, aldus Joost Smulders van Van der Logt group.
In Pimcore is een PIM-systeem ingericht dat volledig aansluit op de wensen van de klant. Het systeem is gekoppeld aan zowel het ERP-systeem (Microsoft Business Central) als de webshop (Cloudsuite). Voor duizenden producten zijn attributen, velden, filters en workflows volledig op maat ingericht. Een complexe implementatie, maar het resultaat staat als een huis.
Elke nacht worden de productgegevens automatisch ingelezen en medewerkers zien de volgende ochtend direct waar informatie nog ontbreekt. Hoewel het aanvullen nu nog deels handmatig plaatsvindt, zal dit proces uiteindelijk volledig geautomatiseerd via het ERP-systeem verlopen.
Zodra voor een artikel alle productinformatie compleet is, wordt het automatisch gepubliceerd op zowel de eigen verkoopkanalen als externe marketplaces zoals Bol en Amazon.
