Een nieuw avontuur: hoe pak je dat aan?
Hoe gaat dat eigenlijk, als je begint aan een nieuwe baan bij een development agency? Of als je aanhaakt bij een nieuw project dat al langer loopt? Onze nieuwe collega Jeroen de Schepper bracht zijn eerste maanden bij Bitfactory in kaart. Dit leidde tijdens de afgelopen TechNight tot waardevolle inzichten en veel herkenning. Hier is zijn verhaal.
Nieuwe Bit: Jeroen
Een half jaar geleden sloot Jeroen de Schepper aan bij het e-commerce label van Bitfactory. Hij is vol energie van start gegaan en dook razendsnel in alle projecten van het team. Tegelijkertijd vond hij het ook zinvol om terug te blikken op hoe dat nou gaat, zo’n nieuw avontuur. Van de allereerste kennismaking met de nieuwe collega’s (ruim voordat je aan je eerste werkdag begint!) tot aan het begeleiden van de vólgende nieuwe collega. Tijdens de TechNight bij Bitfactory deelde hij zijn bevindingen met de zaal. Het publiek bestond uit een groep developers die veelal nog aan het begin stonden van hun carrière. Het gesprek na afloop was mede daarom zeer waardevol. Hierbij de vijf stappen die – volgens Jeroen – horen bij een nieuw avontuur.
Fase 1. Voorbereiding
Onderzoek het bedrijf en de collega’s
- Verdiep je in het bedrijf en het team waar je deel van gaat uitmaken. Zoek informatie over de missie, visie, cultuur, en doelen van het bedrijf. Kijk ook naar het type klanten en projecten waarmee je zult werken. Welke collega’s ken je al? Probeer het uit te vinden op LinkedIn.
- Vervolgens: ga na welke technologieën en tools gebruikt worden en begin je kennis hierover op te frissen. Dit omvat de programmeertalen, frameworks, platforms en tools die relevant zijn voor jouw nieuwe functie.
- Tot slot: zorg dat je alles geregeld hebt voor je eerste werkdag, zoals vervoer, werkplekinrichting (voor thuiswerken) en administratieve zaken. Probeer daarnaast alvast relevante leermaterialen of cursussen te volgen om je voor te bereiden op de nieuwe techstack. Maar: als je een aantal van deze punten pas organiseert als je al bent begonnen, is dat helemaal niet erg. Jouw nieuwe werkgever zal dit deels ook zien als onderdeel van de onboarding, en daar tijd voor reserveren naast je daadwerkelijke operationele taken. Het geeft je alleen zelf een sterker gevoel als je goed beslagen ten ijs komt.
Fase 2. De eerste week
Maak een goede indruk
Ga voor een vliegende start en focus je op deze belangrijke eerste stappen:
- kom op tijd;
- neem de tijd om kennis te maken met je nieuwe collega’s;
- zorg ervoor dat je een goede indruk maakt (in je voorkomen en werkhouding), want dit doet wonderen op de langere termijn.
Als je eenmaal achter je bureau zit:
- Zorg je dat je de techstack onder de knie krijgt. Begin direct met het identificeren van de gebruikte technologieën en frameworks. Volg online cursussen of oefen met kleine projecten om vertrouwd te raken met de tools. Eventuele certificeringen die je kunt behalen, zijn een mooie bonus.
- Vraag je collega’s om begeleiding in het gebruik van de techstack. Documenteer je experimenten en opgedane kennis zodat je deze later kunt gebruiken.
- Maak jezelf vertrouwd met de werkmethodieken zoals scrum of kanban. Leer de routines van het team kennen, zoals de sprintwerkwijze, daily stand-ups en retrospectives. Dit zal je helpen om effectief te integreren en bij te dragen aan het team.
- Zorg voor een proactieve houding en ga meteen in de eerste week al het gesprek aan met je teamlead. Evalueer wat je tot dan toe hebt meegemaakt en toets of de wederzijdse verwachtingen kloppen.
Fase 3. De eerste maand
Kennismaken met de klant
- In de eerste weken zul je klanten en hun producten leren kennen. Haak aan bij meetings om kennis te maken met de belangrijkste betrokkenen.
- Stel gerichte vragen om een goed begrip te krijgen van de behoeften en uitdagingen van de klant.
- Verdiep je in het product waar je aan werkt en hoe het bij andere klanten wordt ingezet. Begrijp de klantbehoeften en pijnpunten zodat je je werk beter kunt afstemmen op wat de klant werkelijk nodig heeft. Suggestie: loop eens een dagje mee met de servicedesk, dan zie je goed wat er zoal aan issues voorbij komt en hoe de organisatie daarop reageert.
- Heel belangrijk: maak gebruik van je eigen frisse blik en ervaring in andere projecten. Kijk naar mogelijke verbeteringen in huidige processen of technologieën. Bespreek deze observaties met je team om samen te bepalen of en hoe ze geïmplementeerd kunnen worden. Tot een maand of drie kun je nog onbevangen meekijken; daarna ben je opgenomen in de routines van de nieuwe organisatie.
Fase 4. Eerste kwartaal
Documentatie en probleemoplossing
- Naarmate je dieper in de projecten duikt, zul je ongetwijfeld op onvolledige of verouderde documentatie stuiten. Maak er een gewoonte van om deze documentatie bij te werken en je bevindingen te delen met het team. Dit helpt niet alleen jou, maar ook toekomstige nieuwe medewerkers.
- Denk ook aan persoonlijke documentatie. Houd je eigen notities bij met vragen, ideeën, tips en handige code snippets. Dit logboek zal je helpen om georganiseerd te blijven en efficiënter te werken, vooral bij het oplossen van problemen.
- Wanneer je met tegenslagen te maken krijgt, documenteer dan niet alleen het probleem maar ook de oplossing en het proces om daar te komen. Dit zorgt ervoor dat je van deze ervaringen leert en dat je ze kunt delen met je team.
- Zorg ervoor dat je blijft leren en ontwikkelen, zowel door het volgen van nieuwe trainingen als door jezelf uit te dagen met complexe taken.
- Bespreek regelmatig met je leidinggevende welke ontwikkelingsmogelijkheden er zijn.
- Supertip: houd een ‘brag document’ bij. Jij en je manager onthouden niet alles, maar je wilt toch kunnen zien waar je staat na verloop van tijd. Focus daarbij op het realiseren van je doelen, de successen in de projecten waar je aan gewerkt hebt en de persoonlijke leerervaringen die je hebt opgedaan. Alle inzichten tellen: niet alleen de grote, maar ook de kleine dingen.
Voorbeelden van onderwerpen die je kunt meenemen in je brag document, omdat je ze anders ongetwijfeld zou vergeten in het grote geheel:
- je hebt een meeloopstagiair begeleid 5 maanden geleden;
- je hebt een kleine maar belangrijke veiligheidsfix gemaakt voor een intern project;
- je hebt een paar weken meegeholpen aan een migratie die veel impact had op de business van de klant;
- je hebt je collega geholpen om een design document beter in te richten voor gebruik door developers.
Dit geeft niet alleen je manager welkome handvatten om jouw inzet te beoordelen; het geeft jou ook inzicht in wat de waarde is van jouw werk in je persoonlijke ontwikkeling. Het helpt je om te reflecteren op vragen zoals:
- Op welke werkzaamheden ben ik het meest trots?
- Wat is het grotere plaatje, wat is de rode draad in mijn werk? En wat vind ik daarvan?
- Waarvan zou ik meer willen doen, en waarvan minder?
- Welke projecten hadden het beoogde effect, en welke niet? Hoe zou dat komen?
- Wat zou er beter kunnen gaan in project X? Hoe zou ik dat volgende keer anders kunnen doen?
Fase 5. Nieuwe collega’s
Laat een ander zich thuisvoelen
- Het moment komt dat jij niet meer ‘nieuw’ bent, en iemand anders wel. Misschien heb je zelf een contact uit je netwerk overtuigd om bij jou te komen werken. Neem de tijd om deze nieuwe collega te introduceren in het bedrijf. Plan korte kennismakingsgesprekjes met de teamleden, stuur voor de eerste werkdag een persoonlijke update over de nieuwe collega en versier de werkplek met een bosje bloemen of een reep chocolade. Alles voor een fijne ontvangst op de eerste dag! Als je collega eenmaal binnen is en jou om hulp vraagt bij het installeren van alle software tools: ga er dan naast zitten, in plaats van de werkplek over te nemen. Geef iemand direct de autonomie die hij of zij verdient in het team. Dit betekent dat je de ander zelf laat typen en niet het toetsenbord overneemt.
- Gebruik je ervaring om nieuwe collega’s te begeleiden. Deel je persoonlijke documentatie en help hen om dezelfde fouten te vermijden die jij misschien hebt gemaakt. Wat zou achteraf anders doen? Dit zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers sneller up-to-speed zijn.
- Werk samen met je team om documentatie en onboarding materialen te blijven verbeteren, zodat ze nuttig zijn voor toekomstige medewerkers. Je kunt ook nieuwe medewerkers vragen om feedback te geven op hun onboarding, zodat het proces continu kan worden geoptimaliseerd.
Tot slot
Alle stappen doorlopen? Herhaal dit proces wanneer je aan iets nieuws begint, of dat nou binnen hetzelfde bedrijf is of daarbuiten. Zorg dat je blijft leren en verbeteren, om plezier in je werk te houden en stap voor stap verder te groeien in je expertise. Go for it!