afbeelding van een laptopscherm en een mobiele telefoon

Next level B2B dealerportal voor fietsen

Met grote fietsmerken zoals Popal, Cangoo en BirdBike is PMG marktleider in de Benelux. Meer dan 1.500 dealers in Europa werken samen met PMG aan de verkoop van een groot aantal fietsen voor kinderen en volwassenen. Van kinderfiets tot elektrische bakfiets. Om een intensieve digitale samenwerking te realiseren tussen fabrikant en dealer, ontwikkelden we een one-stop-shop B2B dealerportal.

B2C ervaring in de B2B markt

Als speler in de B2B markt is het onderhouden van klantrelaties essentieel. Met de verschuiving van offline naar online zakendoen, speelt de kwaliteit van de online omgeving een grote rol in het opbouwen en onderhouden van deze klantrelatie. Klanten verwachten tegenwoordig een hoog niveau van (self) service in hun online e-commerce omgeving, zoals ze dit ook van B2C gewend zijn.

afbeelding van een bakfiets van PMG

Huidige digitaal ecosysteem kon de enorme vraag niet meer aan

Door de explosieve groei in de fietsenmarkt konden het huidige digitaal ecosysteem en de teams van PMG de vraag niet meer aan. Dealers werden niet optimaal bediend en het bestelproces en regelen van zaken kon eenvoudiger. Daarnaast waren datastromen niet efficiënt ingericht en de werkprocessen van accountmanagers niet goed aangesloten op het digitale kanaal. Dit maakte het inkoopproces stroef en daardoor liep het bedrijf verkoopkansen mis. Dat moest sneller en slimmer.

Totale ontzorging en meer efficiëntie

Met een naadloze data-integratie van ERP, PIM en B2B Shopware webshop wil PMG haar dealers totale ontzorging en een next level experience bieden bij het doen van fietsinkopen en administratieve afhandeling. Daarnaast moet het portal accountmanagers van PMG op een efficiënte manier ondersteunen in werkzaamheden, zodat klanttevredenheid en omzet verder stijgen.

afbeelding van componenten van het PMG portal

De ultieme gebruikerservaring creëren door de klant in elke stap te betrekken

Om een ultieme gebruikerservaring te creëren, is informatie vanuit de eindgebruiker essentieel. De gebruikersonderzoeken zorgden voor waardevolle informatie en legden direct de basis voor het prototype. Door het prototype te testen en valideren bij de fietsendealers in de fietsenwinkel, werd de laatste feedback verzameld. Dankzij deze en andere feedback was het UX Design team in staat om een next level experience te ontwerpen. Volledig toegespitst op de wensen en behoeften van de doelgroep.

Honderden varianten eenvoudig vindbaar door Pimcore PIM-systeem

Het ontwikkelde B2B dealerportal is uniek in zijn soort en volledig geïntegreerd in de dagelijkse werkzaamheden van de fietsendealers. Dankzij het geavanceerde Pimcore PIM-systeem en de koppeling met het ERP zijn gegevens van 900 verschillende soorten fietsen en 90 fietsonderdelen eenvoudig vindbaar via de zoekfunctie en filters. Van framemaat tot fietskleur.

Real-time inzicht in het gehele bestelproces

Doordat informatie vanuit het ERP en PIM-systeem wordt ontsloten naar het nieuw ontwikkelde Shopware CMS krijgen dealers real-time inzicht in voorraden, levertijden, betaalstatussen en historische en actuele orders. Bestellingen worden er van A tot Z gedaan, waarbij het aantal kliks is geminimaliseerd. Ook transporten worden op de voet gevolgd. Daarnaast zorgt de koppeling met Mollie ervoor dat betalingen direct via het portal worden gedaan.

Van offline naar online garantie flow

Waar eerst telefonisch contact moest worden opgenomen om defecte of niet geleverde onderdelen door te geven, vindt de gehele garantie flow nu plaats via het B2B portal. Bij vragen dienen dealers rechtstreeks een service ticket in of starten simpelweg een chat met een medewerker. Met het nieuwe portal voldoet de gehele shopervaring aan de hoogste standaarden van een moderne B2B e-commerce omgeving.

B2B portal als een verlengstuk van de accountmanagers

Dit heeft ook gezorgd voor een grote verbeterslag van het salesproces. Via het portal stellen accountmanagers nu gemakkelijk sales targets en kredietlimieten in per dealer, waardoor de te behalen jaardoelen overzichtelijk zijn gemaakt. Daarnaast is verkoop een stuk gemakkelijker geworden nu accountmanagers zelf meerdere bestellingen tegelijk kunnen invoeren in het portal, namens de dealer. De dealer hoeft deze transacties alleen nog maar goed te keuren in de e-commerce omgeving waarna de bestelling is voltooid. Hierdoor heeft PMG haar processen aanzienlijk kunnen versnellen, wordt er veel tijd bespaard bij zowel de accountmanagers als fietsendealers en is de klantrelatie versterkt.

Geïnspireerd?

Kom eens langs om kennis te maken!

Contact