Een digitaal team als onderdeel van je organisatie
Als je niet innoveert, streven je concurrenten je vanzelf voorbij. Zo simpel is het. Dus of je nou chocoladerepen produceert, zorg verleent, onderwijs aanbiedt of veiligheid op de bouwplaats garandeert; je kunt niet zonder een digitale strategie. En dat is precies waar we onze klanten mee helpen.
Welke digitale uitdaging je ook gaat oppakken, je hebt een goed team nodig om het mogelijk te maken. Maar hoe stel je een team samen dat past bij jouw organisatie en ambitie? Welke kennis haal je in huis en hoe maak je optimaal gebruik van ervaring en expertise van externe bureaus en specialisten?
5 fases van digitale volwassenheid
De grootte en samenstelling van je digitale team hangt af van je digitale ambities en de digitale volwassenheid van je organisatie. Het model hierboven laat zien welke fases we onderscheiden in digitale volwassenheid. Afhankelijk van die fase verandert de samenstelling en rol van je digitale team.
1. Ready to go
Je organisatie en processen zijn nog niet klaar voor grote digitale veranderingen. Ook is er intern weinig draagvlak voor. Digitale initiatieven worden ad hoc uitgerold, zonder duidelijke visie. Het digitale team bestaat in deze fase daarom vooral uit externe experts. Je koopt advies en uitvoering projectmatig in.
2. Learning to walk
Je vormt een klein digitaal team voor het bewaken en uitrollen van je digitale strategie. Die wordt breed gedragen en is onderdeel van je bedrijfsstrategie. Maar digitale initiatieven en processen zijn nog niet op elkaar afgestemd. Daarom werkt je team nauw samen met externe specialisten voor de ontwikkeling van digitale producten en services.
3. Gathering speed
Digitalisering en digitale productinnovatie staan centraal in je organisatie. Er is een innovatiecultuur en afdelingen ontplooien afzonderlijk van elkaar initiatieven. Ze richten kleine innovatieteams in, die weer externe specialisten inzetten om digitale productideeën te ontwikkelen.
4. Sprinter
Digitale processen komen bij elkaar. Vanuit een centrale strategie zijn op alle afdelingen digitale teams gevormd. Via verschillende kanalen en services is er voortdurend dialoog met de klant. Jouw digitale specialisten en externe bureaus werken intensief samen met eindgebruikers en zetten zo nieuwe digitale producten snel in de markt.
5. Keeping pace
Je organisatie en processen zijn gedigitaliseerd. Al je medewerkers hebben een digitale mindset. Bij strategische beslissingen nemen jullie altijd de klant als uitgangspunt, ook als dat om een ingrijpende koersverandering vraagt. Volwassen agile teams en externe bureaus creëren en lanceren samen met eindgebruikers continu nieuwe features en producten. Specialisten huur je in om steeds voorop te blijven lopen op het gebied van kennis en nieuwe technologie.
Telkens heb je een andere teamsamenstelling nodig en maak je op een andere manier gebruik van externe expertise
Hoe stel je een optimaal team samen?
Denk bij het samenstellen van je digitale team goed na over diversiteit. Een hele lijst onderzoeken laat zien dat teams met een diverse samenstelling slimmer en creatiever zijn dan groepen met een homogene samenstelling. Kijk bij het samenstellen van je team dus verder dan bijvoorbeeld man-vrouwverhouding. Denk ook aan leerstijl, opinie, type mens en persoonlijke interesses. Met dit in je achterhoofd geef je invulling aan de verschillende rollen in jouw digitale dreamteam. Tot slot is belangrijk dat je met de juiste externe partners in zee gaat. In welke fase van digitale volwassenheid je bedrijf ook zit; een partij moet zich in elke rol kunnen vinden, en vanzelfsprekend meegroeien met jullie ambities, plannen en digitale volwassenheid.