Follow the rainbow
In een tijd waarin het soms lijkt alsof we meer verdeeld zijn dan ooit tevoren, begint de digitale wereld juist steeds meer een plek van vooruitgang, mondialisering, diversiteit en toegankelijkheid te worden. Digitale ervaringen en producten worden steeds meer voor iedereen. Dit zal de nieuwe norm worden. Van toegankelijke websites, volgens Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), tot hyper-gepersonaliseerde ervaringen; we staan aan de vooravond van de nieuwe stap richting een digitaal tijdperk van inclusie en diversiteit.
Deadline voor digitoegankelijkheid
Ondanks het groeiende belang van inclusie en diversiteit, is er nog een flinke kloof te overbruggen in digitale inclusiviteit. Europa heeft een deadline gesteld in juni 2025 voor toegankelijkheid in e-commerce en digitale diensten, de zogeheten European Accessibility Act (EAA). Deze wet schrijft voor dat de online platforms van bedrijven digitaal toegankelijk moeten zijn. Momenteel is digitale toegankelijkheid al verplicht voor (semi-)overheidsinstellingen.
European Accessibility Act (EAA)
De EAA treedt op 28 juni 2025 in werking en zal gevolgen hebben voor alle e-commerce bedrijven die gevestigd zijn in de Europese Unie en waarvan het publiek voornamelijk daar gevestigd is. Bedrijven met minder dan tien werknemers en bedrijven met een jaaromzet van minder dan twee miljoen euro zijn vrijgesteld, maar het signaal wat Europa afgeeft is duidelijk; digitale toegankelijkheid is een musthave.
De voordelen van digitoegankelijkheid
Naast een wettelijke vereiste biedt toegankelijkheid ook voordelen voor bedrijven, zoals een verhoogde betrokkenheid bij gebruikers, een sterker imago en toegang tot een uitgebreide – en vaak over het hoofd geziene – doelgroep. Het wordt inmiddels erkend als een verstandige keuze waar zowel B2B- als B2C-bedrijven van kunnen profiteren.
Door een inclusieve gebruikerservaring te bieden, ontstaat er een positieve sfeer voor gebruikers en wordt betrokkenheid, tevredenheid en het bereik van het publiek vergroot. Bedrijven hebben hierdoor de kans om toegang te krijgen tot markten waarin mensen met een beperking trouwe klanten kunnen worden. Wanneer deze mensen gemakkelijk kunnen navigeren en communiceren met je website of shop, is de kans op klantloyaliteit groter. Mensen met een beperking gaan uiteindelijk natuurlijk terug naar dezelfde plekken waar toegankelijkheid is ingebouwd. Het zijn vaak de meest merktrouwe klanten. Als er voor ze gezorgd wordt, komen ze steeds weer terug.
Omarm de verschillen
Digitale toegankelijkheid zorgt er in eerste instantie voor dat digitale platforms en producten inclusief zijn. Dat de content, diensten, ervaringen en functionaliteiten beschikbaar zijn voor iedereen, ongeacht hun middelen of mogelijkheden. Maar ook zoekmachines zoals Google geven een hogere waardering aan toegankelijke websites. Door je te houden aan richtlijnen voor toegankelijkheid kun je als bedrijf jouw positie in zoekmachines verbeteren, wat resulteert in meer organisch verkeer, zichtbaarheid, merkbekendheid en potentieel meer nieuwe klanten.
Het omarmen van digitale toegankelijkheid laat zien dat je voor inclusiviteit en diversiteit wilt gaan, wat een positief effect heeft op het imago en de reputatie van je bedrijf. Bedrijven die toegankelijkheid hoog in het vaandel hebben staan, worden gezien als maatschappelijk verantwoord en vooruitstrevend. Dit kan meer klanten aantrekken, het imago versterken en de loyaliteit verhogen.
Naar een digitoegankelijk bedrijf
Volledig voldoen aan de richtlijnen is geen eenmalige klus, het is een continu proces. Bij Bitfactory begrijpen we het belang van digitale toegankelijkheid en streven we ernaar om deze standaard zo dicht mogelijk te benaderen. We staan klaar om jou te helpen bij het realiseren van een digitaal toegankelijk bedrijf, stap voor stap.