![](/landingspaginas/fotos/Discover/2313/image-thumb__2313__navigation-service/strategy-product-design.jpg)
Discover
Samen nieuwe digitale kansen ontdekken en ontwerpen.
Snel je favoriete schoenen kopen, je bankzaken regelen of je stroomverbruik checken; wat gaat tegenwoordig niet digitaal? Superhandig toch? Helaas is eenvoudig gebruik van sites, apps en klantportalen niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Denk aan mensen met een beperking. Zij gebruiken veelal hulpapparatuur om de pc te bedienen zodat zij van internet gebruik kunnen maken. Toch lopen zij in de praktijk vaak tegen drempels aan omdat websites of applicaties niet goed zijn gebouwd of ingericht. Hoe voorkom je dat jij gebruikers online buitensluit?
Met je muis of hand navigeren om content tot je te nemen lijkt vanzelfsprekend. Maar niet iedereen heeft het even makkelijk op internet. Denk aan blinden en slechtzienden of ouderen met een verminderd gezichtsvermogen. Maar ook doven en slechthorenden, mensen met een verminderde handfunctie of een beperkte leesvaardigheid. Door de vergrijzing groeit deze doelgroep ook in rap tempo. En al deze mensen willen ook blijven meedoen in de (digitale) samenleving. Het is daarom belangrijk dat zij dat ook kunnen blijven deelnemen en niet worden uitgesloten. Is inclusiviteit een belangrijke pijler in jouw organisatie? Zorg dan vooral dat je digitaal inclusief bent.
In 2022 waren er in de EU ongeveer 135 miljoen mensen met een handicap en in Nederland 4 miljoen. Web accessibility zorgt ervoor dat je ook deze mensen bereikt en niemand buitensluit. Dat heeft ook voordelen voor jou. Je loopt geen potentiële bezoekers mis en je bent beter vindbaar in zoekmachines. Zo zijn bijvoorbeeld goede alternatieve teksten bij afbeeldingen handig voor slechtzienden, maar zorgt het ook voor een betere ranking in Google. En betere vindbaarheid betekent meer bezoekers.
De European Accessibility Act is opgesteld om online producten en diensten voor alle Europeanen toegankelijk te maken. In Nederland is er op dit moment alleen een wettelijke verplichting omtrent digitale toegankelijkheid voor (semi-)overheidsinstellingen.
Vanaf juni 2025 gaat de EAA van kracht. Die wetgeving is gemaakt door de Europese Commissie en geldt voor alle EU lidstaten.
De EAA is van kracht op deze producten en diensten:
Computers en besturingssoftware
E-books
Webshops
Pinautomaten, ticketservices en incheckmachines
Smartphones
TV-apparatuur met betrekking tot digitale televisiediensten
Telecommunicatiediensten, zoal de apps en websites van je provider
Audiovisuele mediadiensten, zoals Netflix, Videoland en Spotify
Online en offline diensten die te maken hebben met transport, zoals kaartjesautomaten, apps en websites
Alle financiële diensten, zoals internetbankieren
De EAA stelt dat alle producten die vanaf juni 2025 gepubliceerd worden, moeten voldoen aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. Niet met terugwerkende kracht. Voor webshops betekent dit dus niet dat alle webshops moeten voldoen, maar alleen de webshops die vanaf 2025 gepubliceerd worden. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het met doorontwikkeling van bestaande sites zit, maar het is raadzaam om hier wel op voor te sorteren. De EU heeft nog drie jaar om dit verder te definiëren.
Je kunt er al van uit gaan dat Google hier ook zijn ranking op zal wijzigen, het algoritme van Google verandert altijd mee met de laatste ontwikkelingen op het gebied van wetten en regelgeving.
Voor de bouw van toegankelijke websites zijn universele richtlijnen ontwikkeld: de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). De WCAG geeft voorschriften voor de gebruikte technieken, het design en de content en baseert zich op vier principes:
1. WaarneembaarheidDe content, navigatie, formulieren, links en de zoekfuncties moeten voor iedereen ‘waarneembaar’ zijn. Ook voor mensen die blind (m.b.v. een voorleesfunctie) of doof (m.b.v. beschrijvingen van het geluid) zijn.
2. BedienbaarheidNiet iedereen kan met een muis door een website klikken. Een website moet dus ook met het toetsenbord te bedienen zijn.
3. BegrijpelijkheidDe website moet begrijpelijk zijn. Zowel qua taal als bijvoorbeeld de begrijpelijkheid van een gebruikersinterface.
4. RobuustheidDe techniek achter de website moet goed in elkaar zitten.
Toegankelijkheid is een essentieel onderdeel om over na te denken bij het ontwikkelen van een website of applicatie. Of je nu besluit om wel of niet aan WCAG richtlijnen te voldoen en in welke mate, het is belangrijk dat je dat direct bij start van de ontwikkeling in overweging neemt. Achteraf het design en de basis van je website aanpassen kost namelijk meer tijd en is daarmee kostbaarder. Wij adviseren je hierover tijdens het hele ontwikkelproces. Daarbij kijken we naar drie elementen: design, techniek en content.
DesignTijdens ontwikkeling van het design en de front-end denken we aan zaken als:
In de code houden we onder andere rekening met onderstaande aandachtspunten:
Wij adviseren contentmanagers om bewust te zijn van:
Uiteraard is het helemaal afhankelijk van jouw doelgroep en ambities tot op welk niveau je toegankelijkheid wil toepassen. Of je website, applicatie of klantportaal toegankelijk genoeg is, kun je toetsen aan de hand van de WCAG richtlijnen. Ook tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie gebruiken wij prototypes voor het testen van usability en het toetsen van UX design. Door goed te testen kom je te weten waar gebruikers tegenaan lopen en kun je optimaliseren waar nodig.
Meer weten over toegankelijkheid? Bel of kom langs! Wij kunnen vrijblijvend een scan doen en adviseren over welke aanpassingen er nodig zijn.