Digitalisering van verkoop en diensten: juist nu!
Een volwaardig digitaal verkoopkanaal als toevoeging aan bestaande fysieke verkoopkanalen… Uiteraard hebben veel bedrijven al eens een stap gemaakt in de digitalisering van hun verkoop en services. Vaak zijn al meerdere pogingen gedaan om shops en digitale tools te introduceren voor klanten en partners, maar succes wordt maar mondjesmaat geboekt
Kansen pakken
Technologie wordt steeds toegankelijker en digitalisering in B2C- en B2B omgevingen neemt een vlucht. Er zitten – wanneer juist ingezet – enorme voordelen aan de digitalisering van je verkoop en services. En juist nu is het belangrijk om door te pakken en kansen te pakken.
Je business digitaliseren
Je business staat 24/7 ‘aan’ en jouw klant heeft een tool in handen om zijn zaken te regelen met jouw bedrijf. Maar dat is natuurlijk nog maar de basis, want om echt (#nextstep) succes te boeken zijn er een aantal zaken belangrijk. Zoals bijvoorbeeld het bieden van een omnichannel klantbeleving: op alle kanalen (shops, sites, apps en fysiek) dezelfde beleving en de juiste – actuele – product- en prijsinformatie. Dan is strak datamanagement en het maken van solide datakoppelingen (met bijvoorbeeld een ERP-systeem) een vereiste. Dit is voor de meeste bedrijven al een hele uitdaging.
En je wilt dat alle digitale kanalen (shops, portals, sites, apps) centraal beheerd kunnen worden en niet dat er een landschap ontstaat van diverse losse systemen en data silo’s. Dit is een lastig te beheren situatie. Je ziet in de praktijk vaak veel losse systemen naast elkaar staan, die aan elkaar geknoopt zijn met API’s. Met als gevolg veel foutgevoeligheid, lange time-to-market, hoge kosten en leveranciers die naar elkaar wijzen als het fout gaat. Dat wil je voorkomen.
Je wilt natuurlijk alle gebruikers van je digitale tools (klanten, partners, medewerkers) de beste beleving geven en zorgen dat ze heel enthousiast worden van (digitale) interactie met jouw business. Het liefst wil je gepersonaliseerde diensten en producten bieden. Dat vereist serieuze effort om de eindgebruiker te leren kennen en zodoende ook digitale diensten te ontwerpen waar mensen blij van worden. Kortom: de klant echt centraal stellen! Je ziet vaak in trajecten dat dit wel wordt geprobeerd, maar om er een succes van te maken is een goed ontwerpproces nodig.
Als je je digitale verkoop en services ook wilt personaliseren krijg je te maken met centrale opslag van klantprofielen en dynamisch opgebouwde interfaces. Dit is echt #nextstepdigital, maar met de huidige technische platforms (en natuurlijk een goede digitale partner!), liggen deze mogelijkheden voor iedere ambitieuze business binnen handbereik.
We nemen je graag kort mee in twee succesvolle voorbeelden van digitalisering van verkoop en services: Tony’s Chocolonely (B2C-commerce) en Intersafe (B2B-commerce).
Tony’s Chocolonely
Wij hielpen Tony’s met het eerste hoofdstuk in hun digitale transformatie en dat raakte niet alleen de site en de shop, maar ook koppelingen met alle back-end systemen. Dat bracht een aantal uitdagingen met zich mee.
Zo werkte Tony’s met een versnipperd landschap van verschillende digitale platformen. Deze hebben we omgetoverd om naar één ultiem (choco)multishop-platform waar alle processen en services volledig geoptimaliseerd zijn.
In stappen ontwikkelden we verder. Zo hebben we na verloop van tijd een unieke wikkel-creator en choco-configurator aan de shops toegevoegd (die ook volledig geautomatiseerd gekoppeld zijn aan de chocolade machines). Hiermee kunnen de wikkels en chocoladerepen gepersonaliseerd besteld worden.
Inmiddels zijn er meer dan tien webshops en tien sites live in meerdere landen en in verschillende talen. Het platform wordt nu doorontwikkeld en helpt zo de volgende fases van groei en digitale transformatie mogelijk te maken.
Intersafe
Een ander voorbeeld van een online verkoopkanaal is die van Intersafe, marktleider in PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen). Intersafe wil haar (zakelijke) klanten digitale tools bieden die vraagstukken oplossen en tegelijkertijd het complete proces vereenvoudigen en automatiseren.
Vanuit het perspectief van alle eindgebruikers brachten we het complete proces van aanschaf tot vervanging van PBM’s en veiligheidsmiddelen in kaart. Al deze processen moesten samenkomen in een slimme webapplicatie voor de hele keten. Gebruiksvriendelijkheid en stabiele API-koppelingen met de Intersafe ERP-systemen waren hierbij het uitgangspunt.
We ontwikkelden de Employee Safety Manager. Een gebruiksvriendelijke serviceportal en commercetool waarmee alle betrokken partijen in de keten het volledige orderproces rondom PBM’s en veiligheidsmiddelen efficiënt online kunnen uitvoeren en volgen.
Managers hebben via het portal volledig inzicht en controle over bestelde PBM’s, budgetten en toekomstige uitgaven. Zo kunnen zij eenvoudig compliant zijn op het gebied van PBM’s en veiligheidsmiddelen.
Daarbij ontvangen medewerkers automatisch een e-mail tegen de tijd dat hun PBM aan vervanging toe is. Zij bestellen vervolgens zelf een vervangend product uit hun gepersonaliseerde assortiment. Bijkomend voordeel van deze selfservice is het toegenomen veiligheidsbewustzijn bij de mensen op de werkvloer.
Specialisten voeren bij het aanmeten van maatwerk-PBM’s de specificaties in op het serviceportal. De order wordt direct in het ordersysteem van Intersafe geschoten en daardoor sneller in productie genomen door de betreffende leverancier.
Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Het spreekt voor zich dat er veel bij komt kijken, want digitalisering van verkoop en services heeft meestal impact op je hele organisatie. Maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Met een helder plan voor jouw business, de eindgebruiker en het juiste technische platform kan de volgende stap worden gezet. Er is daarnaast natuurlijk nog een belangrijke factor die het uiteindelijke succes zal bepalen: jouw (digitale)team. Een goede mix van disciplines bij klant en agency. Samen vorm je één digitaal dreamteam en maak je maximale impact! Lees ook ons e-book over digitale teams.
Kleine stappen, snel vooruit!
Groot denken, maar dan: kleine stappen en snel vooruit. Het succes van digitalisering ligt hem natuurlijk ook in de aanpak. Iedereen begrijpt het, maar het wordt maar al te vaak vergeten: hoog tempo in kleine en behapbare sprints is vele malen efficiënter dan grote uitgewerkte projectplannen en documentatie. Dus wat wel werkt: koppen bij elkaar, groot denken, klein maken, gas erop!
Zowel met Tony’s Chocolonely als met Intersafe zijn we natuurlijk klein begonnen en werken we stap voor stap (sprint na sprint) naar een hogere mate van digitalisering. In welke fase van digitalisering je dus ook zit, het is voor iedere business mogelijk om door te pakken naar #nextstepdigital!